Bandenmaten

Naast het soort band zijn er ook keuzes in de maat. Want hoe groot zijn jouw banden eigenlijk? Dat kun je zien op de zijkant van het rubber. In cijfers en letters staan daarop achtereenvolgens bijvoorbeeld: 

225 / 50 – R – 17 – 98 – H

De allereerste waarde, 225, staat voor de breedte van de band. Het is in millimeters, en betreft de afstand van zijwand tot zijwand.

50 is de verhouding tussen de bandhoogte en de bandbreedte. Deze wordt aangegeven in procenten met een schuine streep (/). In genoemd voorbeeld is de hoogte van band 50% van 225 mm = 112,5 mm.

R staat voor Radiaalband. Elke band onder een personenauto heeft tegenwoordig een radiaalconstructie. Dat zijn stalen koordlagen die loodrecht op de hiel van de band zijn geplaatst. Hierdoor zijn de zijwanden van de band goed soepel. Deze constructie draagt bij aan beter stuurgedrag en wegcontact, hoger rijcomfort, hogere weerstand tegen beschadigingen van het loopvlak en lager brandstofverbruik.

De diameter van het wiel in inches; 17 in dit geval. 1 inch = 2,54 cm oftewel 25,4 mm)

98 is hier de belastingindex van de band. In dit geval kan deze specifieke band 750 kg dragen. Voor de hele auto komt dat dus op (x4) 3000 kg. Als je weet wat het gewicht van je auto is, kun je aan de hand van een tabel zelf uitrekenen welke minimale loadindex nodig is. Neem het totaalgewicht van je auto, deel het door vier en je hebt de kilo’s te pakken. 

Waarom dit zo belangrijk is? Overbelasting van de banden leidt tot snellere slijtage en geeft een hoger risico op een klapband. Mocht je slechts een enkele keer met een volle lading op pad moeten, dan kun je de bandenspanning voor die gelegenheid aanpassen.

De laatste letter, de H, geeft de snelheidscodering weer. Het laat zien hoe snel jouw auto kan gaan met deze band. In dit geval geeft de H-classificatie een maximale topsnelheid van 210 km per uur. Heb jij banden met een voor jouw auto te lage snelheidsindex, dan heeft dat gevolgen voor de veiligheid. Risico’s zijn minder grip, meer slijtage en een slechtere wegligging. Ook is de kans groter dat je een klapband krijgt. Met andere woorden: het rijcomfort is minder. Ben je toe aan nieuwe banden, dan is het advies om minimaal dezelfde snelheidsindex te nemen als je huidige bandenset. Maar het is nog veiliger om voor een hogere snelheidsindex te kiezen. Deze banden zijn zachter en flexibeler en zorgen voor betere grip en remkracht. Nadeel is dat ze minder presteren bij winters weer en dat ze iets sneller slijten.

Ook de volgende termen kunnen op jouw band staan:

Runflat – Met Runflat banden kun je verder rijden bij een lekke band. Deze banden kunnen alleen gemonteerd worden onder voertuigen die uitgerust zijn met een bandenspanningscontrolesysteem.

Extra Load – Sommige auto’s, maar ook caravans en aanhangers, hebben verstevigde banden met een hoger draagvermogen nodig. Deze banden zijn te herkennen aan het kenmerk Extra Load.

Nog een laatste tip van jouw BandenProf: op een gladde weg zal de achterkant van de auto eerder wegglijden dan de voorkant. Laat de beste banden achterop monteren zodat de achteras de meeste grip blijft houden. Zo heb je je auto beter onder controle, mocht het glad zijn op de weg, en verminder je het risico om in de slip te raken.

Hulp nodig of vragen? De BandenProf-experts helpen je graag verder. Klik hier om contact met ons op te nemen.